Vår historia
Historien bakom Protos
Svenskt Butikskött AB och Gotlands Slagteri AB - två väletablerade livsmedelsföretag som har blivit ett. Numera heter vi Protos och tillsammans har vi tagit nästa steg och fördjupat arbetet inom lokal och hållbar köttproduktion. Dessutom utvecklar vi också ett helt nytt sortiment av proteinrika, vegetariska livsmedel. Här kan du läsa mer om vår spännande historia. En historia av att alltid vilja ge mer och alltid fortsätta framåt.
1978 Bosses Kött öppnar
Bo Östlund öppnar ett eget styckningsföretag i Stureby under namnet Bosses Kött. Det finns vid den här tiden nästan ingen som säljer lammkött i Stockholm, trots att köttet börjat bli mycket populärt. Tillsammans med familjen och en gotländsk lammstyckare förser Bosse grossister och kebabföretag med lammkött under hela åttio- och nittiotalet.
2004 Hockeysonen tar över
År 2004 väljer Bosse att trappa ner och överlämnar huvudansvaret till nästa generation. Sonen Thomas Östlund lägger nu sin framgångsrika hockeykarriär på hyllan och satsar allt på företaget tillsammans med sina syskon. Under Thomas ledning går vi in i en ny, expansiv fas. Företaget utvecklar sin sälj- och marknadsorganisation och växer organiskt varje år.
2005 Vi börjar med KRAV-kött
Under 2000-talet är vi den drivande aktören i att utveckla marknaden för KRAV-märkt kött i Sverige. År 2005 börjar vi jobba med KRAV-kött och tar fram vårt första KRAV-märkta gårdskoncept tillsammans med uppfödarföreningen Gotlands Ekologiska och Upplandsbonden.
2010 Vi blir Svenskt Butikskött
Vi breddar vårt upptagningsområde till att omfatta hela landet och år 2010 byter vi namn till Svenskt Butikskött.
2011 Vi lanserar varumärket Smak av Gotland
År 2011 lanserar vi varumärket Smak av Gotland. En serie med kött från djur som fötts upp på öns ört- och kalkrika marker av våra skickliga uppfödare på gårdar från Sundre nere i söder till Fårö uppe i norr. Smak av Gotland blir det första regionala varumärket för kött i Sverige och vilar på ett starkt emotionellt koncept som tas emot mycket väl av såväl konsument som handel och butik.
2011–2018 Flytt till Gotland
Vi väljer att investera i vår egen fastighet på Gotland och flyttar därmed stora delar av vår verksamhet från Stockholm till Gotland. Detta blir början på en stor förändringsresa.
2014 Intresset för KRAV-märkt kött ökar
Tack vare konsumenternas ökade medvetenhet finns en mycket stor efterfrågan på våra produkter. 2014 tar eko-boomen fart ordentligt. Sveriges konsumenter vill köpa KRAV-märkt kött som aldrig förr och vår omsättning växer med hela 30 %.
2014 Leverantör till Bocuse d’Or
Under 2014 gör vi, tillsammans med Svenskt Kött, ett lobbyarbete och levererar unggriskött från Havor Gård på Gotland i samband med Europadeltävlingen för Bocuse d’Or. Det är första gången som en svensk råvara är med i denna tävling, som betraktas som världsmästerskapen för kockar. Att vi får delta med vår råvara ger oss ännu ett kvitto på vilken hög kvalitet vårt kött håller.
2018–2020 Projektet Klimatsmartare kött
2018 inleder vi ett projekt tillsammans med bl.a. LRF för att identifiera åtgärder som kan genomföras för att minska klimatavtrycket från köttproduktionen. Projektet genomförs tillsammans med 13 pilotgårdar på Gotland – med uppfödare av både nötkött, gris och lamm. Projektet får namnet Klimatsmartare kött och avslutas 2020 då vi tagit fram en metodik för gårdar som vill minska sina klimatavtryck. Tack vare Klimatsmartare kött har vi en bra plattform för att kunna nå våra ambitiösa mål för de närmaste åren.
2022 Två blir ett - vi blir Protos
Svenskt Butikskött AB och Gotlands Slagteri AB blir till ett och byter namn till Protos. I samband med detta tar vi nästa steg och fördjupar arbetet inom lokal och hållbar köttproduktion samtidigt som vi utvecklar ett helt nytt sortiment av proteinrika, vegetariska livsmedel. Målsättningen är att både de animaliska och växtbaserade livsmedlen ska ha lägsta möjliga klimatavtryck och rikta sig till framtidens konsumenter som värderar smak, ursprung och näring.